На финала на нашата трилогия, озаглавена „Трикове за оптимизиране на бюджета“, решихме да обърнем внимание на разликите между извънредна ситуация и непредвиден разход. За много хора, тези две понятия може да имат едно и също значение, но всъщност това не е така. И разбирането на разликата между тях е ключово за стабилния бюджет и като цяло за възможността да се справим с всяко финансово предизвикателство. След като вече знаем какво е фондът за извънредни ситуации (ако сте забравили, вижте „Трикове за оптимизиране на бюджета част #1 – Фонд за извънредни ситуации“), сега е време да си поговорим за непредвидени разходи.
Най-голямото объркване и смесване на двете понятия идва от факта, че областите, които се включват като извънредна ситуация и непредвиден разход често се припокриват. Нека разгледаме, например, здравословното ни състояние:
- Ако си счупим крака, това ще бъде извънредна ситуация – не е нещо, което сме планирали и разходите със сигурност не са сума от бюджета, специално делегирана за счупен крак;
- Ако се разболеем и трябва да си купим противогрипни лекарства, това е непредвиден разход. Това са разходи, които не е задължително да съвпадат с месечния бюджет, но често ни се налага да ги правим в различни моменти от месеца, годината или живота ни.
Основната прилика в двата случая е не само, че са в една и съща област (влошаване на здравето), но и са неща, които не сме очаквали да ни се случат точно сега. Тук идва и разликата – при първата ситуация ние не сме наясно колко пари ще са ни нужни за лечението (често сума, която месечният ни бюджет трудно ще понесе), защото това е случка, която изобщо не очакваме или предвиждаме. При втория случай, ние имаме представа каква сума ще ни трябва – имаме прогноза, върху която можем да предвидим приблизителната сума.
Непредвидените ситуации, макар и името им да предвижда, че не е ясно кога и как ще се случат, е хубаво да присъстват във вашия месечен бюджет. За да се справите по-лесно, когато дойде време за тях, ние ви предлагаме да следвате няколко основни стъпки:
- Вземете лист хартия и направете списък на нещата, които може да бъдат „непредвидени разходи“ (най-често това са суми, които се плащат 1 или 2 пъти в годината). Такива са, например:
- Такса смет;
- Гражданска отговорност и технически преглед на колата;
- Учебни помагала и тетрадки в началото на учебната година и други.
- Опитайте се да ги оцените – тук не е важно да направите точна оценка, а да прецените нужната сума, която ще ви е необходима за всяко едно от тях. Ако не сте сигурни, завишете стойностите, за да се подсигурите.
- След като приключите със списъка го разделете на различни категории, например:
- Колата
- Къщата
- Здравословни
- За децата
Схванахте идеята. Смисъла на това упражнение е да имате мини „фондове“, които да пълните (и от които да теглите), които са достатъчно големи, за да покриват разходите за разнообразие от неща, от които се нуждаете „нерегулярно“.
- Съберете цялата сума и определете годишен бюджет за „непредвидени ситуации“ – ако, например, ви трябват 150 лева за такса смет, още 150 лева за колата и 200 лева за началото на учебната година на вашия малчуган, значи се нуждаете от общо 500 лева, за да се справите с „непредвидените разходи“ без сътресения в бюджета.
Сигурно вече се чудите: А добре, как да захранвам и двата фонда едновременно? Това определено е много лесна задача, ако решите да превърнете парите си в инвестиции, които да работят за вас. По този начин, когато събирате парите за „фонд за извънредни ситуации“ и ги превърнете в инвестиция, сумата, генерирана от него, може да покрие годишните „непредвидени разходи“ и така да имате възможността да се поглезите с нови обувки, по-готина кола или почивка на екзотичен остров.
А опциите как да инвестирате парите си са много. Вижте една от тях - Спестовен план от Карол.