За да разберем свързаността между прокламираната от китайския лидер Си Дзинпин политика на „общ просперитет“ и европейските компании производители на луксозни стоки, трябва да сме запознати с една особеност на китайските богаташи. А именно – „забележимото потребление“. Китайските потребители от средна класа нагоре исторически са демонстрирали висока склонност към закупуване на луксозни стоки, които да демонстрират притежаваното от тях богатство. В момента на фона на икономическите проблеми, свързани с Ковид, затрудненията пред една от най-големите компании за луксозни имоти Evergrande Group и прокламираната политика за „общ просперитет“, инвеститорите се питат как това ще се отрази на компаниите производители на тези луксозни стоки.

По-ниският клас луксозни стоки са по-малко уязвими

Артикули като бижута на Cartier от швейцарския Richemont, всеизвестното карирано палто от Burberry of London и ръчно изработени чанти Louis Vuitton от LVMH, демонстрират определено положение в обществото.

Продажбите на луксозни стоки в Китай бяха устойчиви по време на пандемията, като допълнителните покупки на бижута и чанти помогнаха да се компенсират загубените разходи за сезонни колекции. И преди локдауна, свързан с варианта на Delta, изглеждаше, че китайските потребители са се подготвяли да харчат дори повече от обикновено, компенсирайки периодите, прекарани в карантина през последните две години.

Въпреки това, в светлината на последните развития, потребителите може би са по-малко склонни да демонстрират статута си. Дългоочакваното „харчене за отмъщение“ изглежда се забавя.

Исторически високите нива на растеж на продажбите могат да се понижат в краткосрочен план, въпреки че за някои компании с повече, отколкото за други. Според мениджърът на азиатския фонд за акции Робин Парбрук най-уязвими са много високият клас и т.нар. „крещящи“ марки.

„Ферари, Ламборджини, големи златни часовници, тоалети на Versace и чанти с блясък може да залязат – в момента не искате да парадирате с богатство. LVMH очевидно е изложен на риск“, добавя той.

Като инвеститор, фокусиран върху промяната на начина на живот, Чарлз Сомърс посочва, че по-ниския клас луксозни стоки може да спечелят, защото също демонстрират статус, без да са „крещящи“. „Чантата Birkin може да бъде разпозната от познавачите, без да крещи на всички на улицата, че носещият има $10 000-$20 000 на ръката си“, казва той.

 Засега няма яснота около общия просперитет. Тези, които следят отблизо развитието, обаче, може би вече получават представа как би изглеждала политиката. Някои значителни „доброволни“ политически дарения от много богати бизнесмени допълват линията.

 Както обяснява анализаторът на европейски акции Майкъл Дохърти: „Премиерът Си изрично говори за насърчаване на най-богатите лица и предприятия да даряват повече. Това е в съответствие с идеите за преразпределение на богатството, които се използват от политиците в страната от известно време.“

„По-конкретно, идеята е, че даренията предлагат трети начин за разпространение на просперитет, като другите две алтернативи са фискални мерки като разходи за социално осигуряване или данъци, и пазарни сили.“, добавя той.

Ако много богатите потенциално могат да загубят най-много от общия просперитет, горната част на средната класа може да бъде един от бенефициентите на политиката.

Според Сомърс средната класа в Китай се определя от домакинства с растящ разполагаем доход в диапазона $15 000-$75 000. Реално погледнато тяхното облагодетелстване от политиката на общия просперитет, би трябвало да означава не свиване на пазара на луксозни стоки, а неговото разширяване.

Подкрепа на средната класа

Подобен подход може да бъде положителен и за други доставчици на по-нисък клас луксозни артикули, включително Burberry, казва Ник Кисак, мениджър на фонд за акции в Обединеното кралство: „Езикът, използван от властите, говори за „постепенна и прогресивна“ корекция, насочена към увеличаване на класата със среден доход. Ако това се случи, вероятно ще донесе растеж за Burberry, с неговото по-широко модно съдържание и по-достъпни цени“.

Отвъдморските разходи на китайските граждани за луксозни стоки се изместиха обратно към континентален Китай през последните десетилетия в резултат на по-конкурентните цени на вътрешния пазар.

„Има риск от бягство на капитал и китайците да харчат парите си извън страната, за да не бъдат забелязани или обложени с данъци“, казва Дохърти. „Това би означавало, че луксозните покупки ще се правят в чужбина. Това може само по себе си да не е достатъчно, за да обърне прехода към икономика, водена от потребителите, но въвеждането на данъци върху богатството не само би засегнало лукса, но и други дискреционни и потребителски услуги надолу по веригата.“

Инвеститорите в компаниите за луксозни стоки ще трябва по-внимателно да следят потенциалните странични ефекти от резкия спад на технологичните акции и китайските фондови пазари като цяло. В контекста на луксозните стоки това е идеята, че разходите се движат повече от прогнозите, а не от банковото извлечение.

Шанс за по-малките компании в сектора

Секторът на луксозните стоки може да претърпи корекции в краткосрочен план. Едно изключение обаче може да бъде базираната в Обединеното кралство Watches of Switzerland, търговец на дребно на луксозни часовници като Rolex, Patek Philippe и Audemars Piguet.

Въпреки че компанията няма експозиция в континентален Китай, тя има водещ пазарен дял на цялостния пазар на луксозни часовници в Обединеното кралство, с нарастващо присъствие в САЩ. Това е добър пример за това как по-малките компании могат да предложат на инвеститорите различен вид експозиция в сравнение с по-големите партньори.

„Докато Китай имаше водещ пазарен дял по стойност в износа на швейцарски часовници през 2020 г. с около 14%, има и други региони, които също са важни за търсенето на луксозни часовници“, казва Узо Еквуе, анализатор на малки и средни компании в Обединеното кралство.

„Те включват пазари като САЩ, който е на второ място с приблизителен дял от 12%, и Обединеното кралство, което е петият по големина пазар с около 6% дял.

„Наблюдаваме отблизо сектора, за да разберем как ще се развият предложенията в рамките на общия план за просперитет. Ако швейцарските производители на часовници се загрижат за потенциала за намаляване на обема, продаван в континентален Китай, вярваме, че това може да доведе до преразпределено предлагане към други страни. Като се имат предвид силните взаимоотношения на Watches of Switzerland със своите доставчици и отличния опит в изпълнението, ние вярваме, че компанията е в добра позиция да се възползва от.“

Въпреки колебливото представяне през 2021 г., Китай остава един от най-перспективните пазари в средносрочен план, а фондът, чрез който може да инвестирате на континенталните борси в Китай е Schroder ISF China A

Ако пък се интересувате повече от промените в потребителското поведение, то можете да разгледате фондът Schroder ISF Changing Lifestyles, който инвестира именно в компании насочени да отговарят на все по-динамичните и взискателни изисквания на своите клиенти

Разбира се винаги можете и да се свържете с нас, за допълнително съдействие.

Предупреждение за риска

Информацията, поместена в този материал не представлява инвестиционен съвет, не е препоръка или инвестиционна консултация от страна на „Карол Капитал Мениджмънт“ ЕАД относно каквито и да са инвестиционни стратегии или предлаганите финансови инструменти .

Всички инвестиции, посочени тук, могат да включват значителен риск и да не са подходящи за всички инвеститори. Инвеститорите трябва да имат предвид, че приходите от инвестиции могат да се колебаят и стойността на дяловете на фондовете и доходът от тях могат да се понижат, печалбата не е гарантирана и инвеститорите поемат риска да не получат пълна възвръщаемост в сравнение с първоначално инвестираните средства.

Инвестициите във фондове не са гарантирани от гаранционен фонд, създаден от държавата или с друг вид гаранция. Предходни резултати от дейността не са показателни за бъдещите резултати на договорните фондове.