Търговската сделка след Брекзит: три ключови момента
Новите отношения между Обединеното кралство и ЕС са твърде фокусирани върху стоките и недостатъчно върху услугите
Няколко дни след Брекзит главния икономически и стратегически анализатор на Schroders Асад Зангана анализира какви могат да бъдат последстията за инвеститорите от това дълго чакано и коментирано събитие.
Краят на 2020 г. отбеляза не само приключването на мрачна година, заради пандемията от Covid-19, но и преходния период за Обединеното кралство, което приключи членството си в Европейския съюз.
През празничния период сред инвеститорите имаше облекчение, че търговската сделка е финализирана, което спомогна за повишаване на стойността на лирата. Подробностите за споразумението обаче бяха заровени в документ с над 1500 страници, публикуван на Коледа. Сделката получи временно одобрение в Европа, където се смята, че е необходимо повече време за нейното разглеждане. Във Великобритания правителството прокара сделката през парламента само ден преди крайния срок от 31 декември.
И така, какво означава търговското споразумение за бъдещето на търговските отношения между Обединеното кралство и ЕС?
Идентифицирахме три ключови момента, които инвеститорите трябва да имат предвид:
1. Няма тарифи и квоти за търговия, но са установени регулаторни бариери.
Износът в двете посоки ще бъде изправен пред митнически проверки, включително тежестта да се предостави доказателство за произход на производството на стоки. Износът ще трябва да продължи да отговаря на стандартите на ЕС и подлежи на регулаторни проверки, да не говорим за допълнителните митнически формалности, които фирмите сега ще трябва да преодоляват. Освен това търговията между Северна Ирландия и Великобритания ще се сблъска с допълнителни разпоредби.
2. Няма сделка за услугите
Въпреки че има сделка за търговия със стоки, на практика няма сделка за услуги. Обединеното кралство е загубило правото да предоставя услуги в много сектори извън ЕС.
Националните професионални квалификации вече няма да бъдат признати, с изключение на няколко области.
Най-важното е, че ЕС до голяма степен не счита правилата на Обединеното кралство за финансовите услуги като еквивалентни. Въпреки първоначалните призиви от фирми за финансови услуги за някакъв вид специални договорености, изглежда, че това е изоставено по време на разговорите. И двете страни са се договорили да установят „структурирано регулаторно сътрудничество по отношение на финансовите услуги“. Наред с други неща, това ще обхваща всички бъдещи решения за еквивалентност, като рамката за това ще бъде изложена в „Меморандум за разбирателство“, който ще бъде договорен до март 2021 г.
Имаше много дискусии около делегирането на дейности по управление на активи от ЕС във Великобритания. Важно е да се признае, че това не зависи от решение за еквивалентност. Това изисква споразумения за сътрудничество между регулаторите на ЕС и Обединеното кралство и това вече е налице, така че такова делегиране може да продължи.
3. По-строги правила от останалите търговски партньори на ЕС
По въпроса за „равнопоставеността“ Обединеното кралство ще се сблъска с по-строга регулация от външните търговски партньори на ЕС (като Канада и Япония).
ЕС или Обединеното кралство могат едностранно да налагат мита върху стоките, ако и двете преценят, че не отговарят на изискванията; например незаконното използване на държавна помощ или разхлабване на трудовите или екологичните стандарти.
Добрата новина за Обединеното кралство е, че стандартите не могат да се затягат в бъдеще и съвместна комисия ще определи дали трябва да се направят промени. Това премахва риска от поставяне на нетарифни бариери чрез по-строги стандарти.
Споразумението е по-добро, отколкото без сделка
Като цяло сделката е по-добра от опцията по подразбиране за преминаване към правилата и тарифите на Световната търговска организация. Търговското споразумение обаче далеч не е идеално, особено за Обединеното кралство.
Бившият премиер Тереза Мей обобщи добре ситуацията, като каза: „Имаме сделка в търговията, която е в полза на ЕС, но не и сделка в сферата на услугите, която би била от полза за Обединеното кралство.“ (30 декември 2020 г.). Между 2017 и 2019 г. Обединеното кралство има търговски дефицит на стоки с ЕС на стойност 95,1 милиарда британски лири годишно, в сравнение с излишък от 22,9 милиарда британски лири от търговия с услуги. В сравнение с предположенията в нашата прогноза, сделката даде малко по-добър резултат, тъй като няма очевидни ограничения за селскостопанските продукти, които предполагахме, че могат да възникнат.
За съжаление връщането към втори локдаун означава, че нашата прогноза за растеж в Обединеното кралство вероятно ще бъде понижена при следващия преглед. След приключването на сагата за Брекзит правителството трябва да насочи цялата си енергия и ресурси към борбата с пандемията Covid-19.
Предупрежение за риска
Информацията, поместена в този материал не представлява инвестиционен съвет, не е препоръка или инвестиционна консултация от страна на „Карол Капитал Мениджмънт“ ЕАД относно каквито и да са инвестиционни стратегии или предлаганите финансови инструменти.
Всички инвестиции, посочени тук, могат да включват значителен риск и да не са подходящи за всички инвеститори. Инвеститорите трябва да имат предвид, че приходите от инвестиции могат да се колебаят и стойността на дяловете на фондовете и доходът от тях могат да се понижат, печалбата не е гарантирана и инвеститорите поемат риска да не получат пълна възвръщаемост в сравнение с първоначално инвестираните средства.
Инвестициите във фондове не са гарантирани от гаранционен фонд, създаден от държавата или с друг вид гаранция. Предходни резултати от дейността не са показателни за бъдещите резултати на договорните фондове. Бъдещите резултати подлежат на данъчно облагане, зависещо от личното положение на всеки инвеститор и може да се промени в бъдещи периоди.