Поредната мания на капиталовите пазари се развива в пълна сила през последната година и половина. Очаквано фокусът този път е насочен към социалните мрежи, станали изключително популярни в последните 5 години. Вниманието на инвеститорите също бе изместено към тях и от края на 2011 г. една след друга тези компании започнаха да осъществяват публични предлагания.

Но за да успееш да се продадеш добре, трябва не само да имаш страхотен продукт, който да е наложен на пазара, но и да усетиш правилния момент в който да се предложиш на широката публика. А този момент обикновено настъпва при силен пазар, установен продължителен позитивен тренд, когато пазарните съотношения на останалите компании са достатъчно високи и инвеститорите са изчерпали потенциалните възможности за инвестиции и търсят нови такива. От година насам може да се каже, че моментът за това постепенно назрява. Статистиката също го подкрепя, след като от началото на годината броят на IPO-та за първи път достигна нивата от преди кризата.

След като преди 2 години, Yandex и Zynga набраха съответно по $ 1 .3 млрд. и $ 1 млрд, а след това последва и успехът на LinkedIn, през май на миналата годината и безспорният лидер сред социалните медии Facebook реши да стане публична компания, набирайки внушителните $ 16 млрд.. След неколкократна промяна на ценовия диапазон и голям интересен от страна на дребните инвеститори, в крайна сметка компанията реализира IPO-то си на цена от $ 38 за акция, което означаваше, че се превръща в най-голямата новолистната компания досега с оценка от $ 104 млрд. С P/E от 108 към 2011 г. и сигнали, че някои инвеститори от самото и създава чакат с нетърпение IPO-то на компанията за да реализират своя изход от инвестицията, както и леко надцененото количество акции изкарани за продажба, логично доведоха до спад на позицията в следващите няколко месеца. Това постави на изпитание инвеститорите, които освен това трябваше да се справят с неприятните моменти около дълговата криза в Европа и породената несигурност на пазара. Три месеца след своето листване Facebook се търгуваше на почти половината от началната си стойност. Интересен факт е, че от 2011 г. насам, две от всеки три новолистнати акции на интернет компании са отчели по-ниски нива след 3 месеца, губейки средно 11 % от цената си, а след първия месец 70 % от тях са се търгували под цената от IPO-то си. Все факти показващи или явната надцененост на тези компании, или пък добре направената сметка от тяхна страна. Все пак и тестът за апетита към риск към пазара в тези случаи показа неговата трезва оценка. Допреди няколко дни. След покоряването на връх след връх, и изключително силно представяне на американския фондов пазар от началото на годината, съпроводено със силен ръст в цените на акциите на технологичните компании и социалните медии основно (Global Social Media ETF е с ръст от 51 %) и Twitter дойде ред да опита късмета си. С оглед на добрите резултати в сектора,  специално ръста в цената на рекламата и основно на тази през мобилните устройства, в която се очаква Twitter да има най-голям успех, както и естествено позитивния сентимент на световните пазари, това очевидно бе добре подбран момент. Ценовият диапазон, по подобие на Facebook също бе променян няколко пъти, от $ 17-23, до $ 23 -25, в крайна сметка се стигна до $ 26 на акция и презаписване от над 30 пъти. Това оцени компанията на $ 14.1 млрд., при условие че към момента тя продължава да отчита загуби. От самата компания едва ли са останали толкоз доволни след старта на търговията на следващия ден, който започна директно от $ 46 за акция! Това означаваше, че са подценили инвеститорския интерес и са пропуснали да приберат още $ 1.5 към набраните $ 1.9 млрд., или че просто апетитът за риск на инвеститорите е преминал към друго измерение, характерно за формирането на мании на пазара, където господства единствено алчността. В тези моменти никой не си дава представа, че Twitter може да се търгува на най-високата стойност P/S от всички технологични компании - реално цената на компанията бе 43 пъти очакваните приходи за 2013 г. и пазарната и капитализация бе по-голяма от тези на GAP, Alcoa, Chesapeake Energy Corp., Macy's, Sprint - все наложени компании с генериращи милиарди долари годишно бизнеси. Да, компанията определено има потенциал да се превърне в сериозен и водещ играч на един много силен пазар, който ще привлече големите рекламодатели към себе си в следващите години, очаквайки се да нараства със средногодишен темп от 6.5 %, от $ 90 млрд. на $ 125 млрд. за периода 2012-2017 г. Но същата тази компания все още не е започнала дори да прави печалби на пазар, където лидерите могат да се променят бързо, както и самите настроение на фондовия пазар, нещо което видяхме например при Facebook и Netflix (която след ръст от $ 8 до $300, падна с 80 %, само и само отново да се изстреля до нови върхове в рамките на 2 години). Определено моментът на страх на пазарите е отминал, но трябва да се запитаме в каква фаза сме сега - на рационално вземане на решения, на база на сериозен фундамент или сме в момент в който еуфорията преминава в алчност и надделява над реалните представи. Ако е второто определено трябва да бъдем внимателни!

Все пак купуването на акция на технологична компания, чиято цена генерира в себе си очаквания за разрастването и превръщането и в лидер на пазара, в сегмента в който оперира се е оказала изключително успешна инвестиция като погледнем назад във времето. Примерът на Amazon и Ebay е достатъчно показателен - $ 1000  инвестирани в тях са при листването им през 1997 и 1998 г. са нараснали съответно на $ 240 000 и $ 68 500 към днешна дата. Трябва да имаме предвид, че тези компании са един малък фрагмент от многото кандидати за слава, усетили превесът на алчността над трезвия разум и успели да се продадат добре по време на .com бума от края на 90-те и в началото на новия век. Едно изследването показва, че  включването на .com в името на дадена компания тогава е допринесло с над 70 %  поскъпване в краткосрочен план спрямо техни аналози. Дали новите фаворити за слава - социалните медии, ще донесат подобни печалби на повярвалите в тях инвеститори  и кои от тях ще се превърнат в лидери на пазара само бъдещето ще го покаже.